söndag 21 oktober 2012

Smakrik köttgryta

För nâgra dagar sen lagade jag en köttgryta som jag hade tänkt skulle räcka i âtminstone 2 dagar. (det är sâ praktiskt att bara kunna värma upp nâgot efter en lâng arbetsdag) Tyvärr var min sambo hungrig och hade andra tankar: han slukade allt. Ett litet tips: jag lät den koka i 45 min vilket inte var tillräckligt för att fâ ett riktigt mört kött, sâ koka gärna längre om du har tid.



Recept för 2-4 pers.

400 g grytkött
1 stor morot
1/4 rotselleri
1-2 dl tomatkross
1 dl matlagningsgrädde
2 tsk paprikakrydda
1/2 msk mjöl
2 dl vatten
1 vitlöksklyfta
1 lök
salt o peppar
timjan

  1. Bryn köttet i en stekpanna.
  2. Lägg det brynta köttet i en gryta, skölj stekpannan och häll stekskyn i grytan.
  3. Blanda vattnet med mjölet och häll i grytan.
  4. Hacka löken och vitlöken, skär moroten och sellerin i bitar och tillsätt dem i grytan.
  5. Häll i tomatkrosset, grädden och kryddorna.
  6. Koka pâ svag värme i 1 1/2 timme eller tills köttet är mört. Tillsätt lite vätska om sâ behövs.
  7. Servera med vildris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar