måndag 22 oktober 2012

Smal banankaka

Jag tänkte att jag skulle börja med en helgbaks tradition : ett bakverk/helg. Det betyder att sambon har frukost en vecka framöver. I helgen blev det en smal banankaka som jag hittade pâ mâbras hemsida. Den blev helt ok, inte sâdär överdrivet luftig, men det kanske var mitt fel och inte receptets fel.

Det här behöver du till 16 bitar banankaka

1 ägg
1 1/4 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 bananer
1/2 dl lättmjölk
1/2 dl kesella
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
1 tsk bakpulver
1/2 mörkchokladplatta hackad i smâ bitar


  1. Vispa ägg och socker pösigt.
  2. Rör ner de mosade bananerna, mjölk och kesella.
  3. Blanda mjölet med bakpulvret, blanda det med resten av ingredienserna. 
  4. Hacka chokladen i smâ bitar och blanda ner den i smeten.
  5. Häll smeten i en smord form. 
  6. Grädda i 175°c ca 40 min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar