söndag 24 mars 2013

Leverlâda

Eftersom jag bor med en fransman finns det vissa klassiska finska rätter som man mâste prova pâ : ärtsoppa, memma, karelska piroger och sâ har vi ju leverlâdan med större och mindre succé. För en tid sen var et dags för leverlâdan. Jag valde att bjuda pâ en leverlâda utan russin, kunde ju inte göra den kulinariska chocken allt för stor. 
3 dl grötris
2 dl vatten
5 dl mjölk
500 g nötlever
2 ägg
2 lökar
150 g smör
2 dl sirap
4 tsk salt
1 1/4 tsk mejram
1/2 tsk vitpeppar
(2 dl russin)

Koka riset i vatten i 20 min. Hacka löken och bryn  den i smör. Skär levern och lägg den i en matberedare med kniv i botten. Kör den tills den är finfördelad. (Koka russinen i vatten i ca 2 min). Blanda alla ingredienser, lägg blandningen i en smort ugnsform och grädda i 175°c i 90 min. Servera med kokt potatis och lingonsylt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar