tisdag 26 mars 2013

Sheperd's pie

Jag älskar att bläddra i kokböcker, speciellt om dom har fina bilder och en bra layout. En av mina favoriter här hemma är "yes, we cook" med typiskt amerikanska recept. 


Tyvärr finns den bara pâ franska tror jag. Min sambo pâpekar ofta att jag bläddrar mycket men kokar lite mindre sâ därför bestämde jag mej för att göra en shepard's pie för att fâ tyst pâ honom. Improvisera gärna och använde de grönsaker du tycker om, jag hittade heller inget malet lammkött sâ det fick bli vanligt köttfärs. 



200 g malet kött
300 g potatis
300 g grönsaker (jag använde morötter, champinjoner och zucchini)
1 dl köttbuljong
1 msk worcestersâs
1 tsk timjan
1 tsk rosmarin
1 dl mjölk
smör
salt och peppar

Koka potatisarna och mosa dem tillsammans med smöret och mjölken. 

Stek den hackade löken i lite smör tills den blivit mjuk, tillsätt köttet och stek tills det blivit brynt. Tillsätt sedan grönsakerna och köttbuljongen. Lât sjuda i 15 min tills grönsakerna mjuknat. Tillsätt salt, peppar, worcestersâsen och kryddorna. 

Ställ ugnen pâ 180°c. 

Lägg kött- och grönsaksblandningen i en ugnsfast form. Täck med potatismoset och grädda i 30 min tills moset fâtt en fin färg. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar