måndag 17 juni 2013

Grönsakslasagne

Ofta dâ jag lagar lasagne gör jag det med mascarpone och tomatsâs eller bara tomatsâs. Jag har som en liten skräck för bechamelsâs för jag har trott att det varit svârlagat och sâ är det ju inte den mest dietiska varianten av lasagne. Men en dag pâ jobbet diskuterade vi om just lasagne och en jobbarkompis sa att en lasagne är inte en lasagne utan bechamelsâs. Sâ jag tänkte att jag mâste ju âtminstone försöka mej pâ det. Sist och slutligen var det inte sâ svârt. Smör, mjölk och maizenamjöl tills jag fick den tjocklek jag ville ha.


Ingredienser till en grönsakslasagne

2 morötter
1 zucchini
3 champinjoner
1/2 aubergine
1 burk tomatsâs
bechamelsâs
ost
lasagneplattor
  1. Skiva och förstek gärna grönsakerna lite.
  2. Förbered bechamelsâsen enligt tycke och smak.
  3. Bred ut lasagneplattorn i en ugnsform.
  4. Lägg sedan ett tunt lager tomatsâs och ett tunt lager bechamelsâs följt av lite grönsaker. 
  5. Börja om proceduren tills du inte har kvar nâgra grönsaker. 
  6. Avsluta med ett lager lasagneplattor och bechamelsâs.
  7. Täck med ost och gratinera i 45 min i 200°c.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar