onsdag 9 oktober 2013

Mandelsmulpaj pâ bär

En Smulpaj är den perfekta desserten dâ man har middagsgäster. Man kan enkelt förbereda den pâ förhand och dessutom gâr det snabbt att laga smulpajer. Jag älskar blâbärspajer sâ jag valde att göra en smulpaj pâ bär dâ vi hade middagsgäster för nâgon vecka sedan. Jag kunde tyvärr inte göra en smulpaj pâ endast blâbär eftersom det är svârt att hitta/dyrt här. Det blev alltsâ en bärblandning pâ blâbär, hallon och vinbär. Men vacker sâ!

Jag använde inte en pajform utan en ugnsfast form, sâ mitt recept innehâller mycket bär.


600-700 g valfria bär
2 msk potatismjöl
3 msk socker
Smuldej
100 g smör (ta ut det ur kylen sâ att det hinner mjukna)
2 msk socker
1,5 dl mjöl
1,5-2 dl skivad mandel

Lägg bären i en ugnsfast form och blanda i socker. 
Strö över potatismjölet.
Blanda smöret, sockret, mjölet och mandeln. 
Strö degen över bären.
Grädda i 20-30 min i 200°c. 
Servera med vaniljsâs eller vaniljglass. Garanterad succé! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar