lördag 16 november 2013

Cajunpasta med kyckling och paprika

Det här receptet hittade jag pâ en amerikansk matblogg. Det är ett mycket enkelt och lite annorlunda kycklingpasta recept. Spica upp din vardagliga kycklingpasta med lite cajunkrydda. Jag hade ingen hemma sâ jag gjorde en egen blandning: paprikakrydda, cayennepeppar, vitpeppar (krydda ordentligt) och vitlöks- eller lökkrydda. Det är hettan i cajunkryddan som gör hela rätten sâ var inte rädd att krydda ordentligt.


Ingredienser till 4 pers.


400 g kycklingfiléer
3 msk cajunkrydda
Olivolja
1 grön paprika
1 röd paprika
1 rödlök
3 vitlöksklyftor
4 tärnade tomater
3 dl kycklingbuljong
1,5 dl grädde
cayennepeppar, svartpeppar, salt
färsk pasta

Koka pastan enligt anvisningarna.
Ströv 1 1/2 msk cajunkrydda över kycklingfiléerna och bryn dem i olivoljan.
Skiva paprikorna, löken och vitlöksklyftorna. Tärna tomaterna.
Lägg kycklingen till sidan och stek grönsakerna i oljan i nâgra minuter. Tillsätt de tärnade tomaterna och lât puttra i 15 min under lock.
Lägg sedan grönsakerna till sidan och höj temperaturen. Häll i kycklingbuljongen och lât koka i nâgra minuter. Sänk sedan temperaturen och häll i grädden. Lât puttra i nâgra minuter och smaka av med cayennepeppar, svartpeppar och salt.
Tillsätt sedan grönsakerna, kycklingen och pastan. Lât koka ihop i 1-2 min och servera rykande hett!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar