söndag 26 januari 2014

Morots- och rotsellerilasagne

Sade jag att jag fick Icas rutiga kokbok till julklapp? Om inte sâ säger jag det nu och det var precis vad jag önskade mej. Sâ nu skall här kockas Ica-recept. Jag började med en lasagne pâ rotselleri. Ett bra sätt att sätta en orginell touch pâ den klassiska lasagnen.

Tid: 1 timme
Svârighetsgrad: lätt (men jobbigt att riva rotsellerin)

Det här behöver du:

2 morötter
200 g rotselleri
1 gul lök
1 burk krossade tomater
3 msk tomatpuré
3 dl köttbuljong
salt och peppar
300 g nötfärs
1 dl hackade örter
lasagneplattor
2 dl ricotta
3 dl lättmjölk
Salt och vitpeppar
rien ost

Skala och riv morötterna och rotsellerin. Skala och finhacka löken.
Bryn löken och färsen i olivolja.
Tillsätt tomatkrosset, tomatpurén, buljongen salt och peppar och koka under lock i 20 min. Blanda i örterna.
Varva köttfärsröran och lasagneplattorna i en ugnssäker form. Lât lasagneplattorna bli översta lagret.
Blanda ricottan med mjölken salt och peppar. Häll blandningen i formen och strö över osten. Tillaga i 200°c i 30-40 min.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar